۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۶۵۱۷۴۴
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

خشونت راه تربیت کودکان نیست| غضب، ام الرذائل است

خشونت راه تربیت کودکان نیست| غضب، ام الرذائل است
رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر ضرورت کنترل خشم و غضب، گفت: غضب ام المصائب است، غضب والدین در خانه و توهین به یکدیگر بر روی فرزندان آثار زیانباری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز، با بیان اینکه غضب ام المصائب است، گفت: انسان باید بر خودش کنترل داشته باشد و در هنگام غضب بتواند خود را کنترل کند، چرا که در وقت غضب شیطان بر انسان نفوذ می‌کند و عقل و وجدان اخلاقی انسان را از کار می‌اندازد.

غضب انسان را به کارهایی وامی‌دارد که غیرقابل جبران است

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به ضرورت کنترل داشتن انسان بر خشم و غضب خود، افزود: هرکسی بستگی به شخصیت و شرایطی که دارد موقع غضب رفتار خود را بروز می‌دهد، گاهی انسان در هنگام غضب تمام حرمت‌ها را زیرپا می‌گذارند و زبان رکیکی پیدا می کنند یا حتی ممکن است هنگام غضب دست به جنایت بزنند.

وی با بیان اینکه غضب باعث می‌شود انسان دست به کارهایی بزند که گاهی ممکن است غیرقابل جبران باشد، اظهار کرد: غضب خیلی صفت بدی است، حتی به جایی می‌رسد که مرد زنش را کتک می‌زند، بی ادبی و جسارت بدتر از این نیست، در روایات می‌خوانیم اگر کسی یک سیلی به همسرش زد قبل از رفتن به جهنم 70 کشیده از خداوند خواهد خورد.

غضب کردن شبیه دیوانگی است

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به روایتی پیرامون عذاب زن و شوهری که نسبت به هم جسارت کنند، خاطرنشان کرد: کسی که غضب خود را کنترل نکند زبان رکیک پیدا خواهد کرد و یا بدتر اینکه کتک کاری خواهد کرد، زن و شوهری که غضب خود را کنترل نکنند ممکن است در مقابل فرزندان حرمت یکدیگر را زیر پا بگذارند و این بسیار خطرناک و خسارت بار است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان روایتی، غضب کردن را به دیوانگی شبیه دانست و تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرماید اگر شخص پس از غضب پشیمان شد، مشخص می‌شود نیمه دیوانه است، اما اگر از کار زشت خود پشیمان نشد معلوم می‌شود به تمام معنا دیوانه است، نباید از این کلمات مقدس ائمه معصومین(ع) بگذریم، اگرچه حقیقتا این مسائل را به تجربه هم دیده‌ایم و برای ما مشهود است.

کتک زدن فرزندان را تأدیب نمی کند

وی بر لزوم کنترل داشتن انسان بر غضب خود و اهمیت حفظ ادب در هنگام غضب در محیط خانه و خانواده، گفت: برخی والدین هنگام غضب ممکن است کودکان خود را کتک بزنند، کتک زدن به بچه نه تنها او را تربیت نمی‌کند، بلکه او را عقده‌ای خواهد کرد، بچه عقده‌ای ممکن است به جایی برسد که به دیگران آسیب بزند و این به علت آسیبی است که از کتک خوردن در خانه و خشم و غضب والدین دیده است، چرا که ضمیر ناآگاه کودک به دلیل آنچه در خانه از طریق ضمیر آگاه درک کرده است آسیب دیده و این در درون او می‌ماند تا زمانی که بزرگ می‌شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت اخلاق خوش والدین در خانه و خانواده برای حفظ عفت و سلامت نفس و شخصیت فرزندان، اظهار کرد: بررسی کرده‌ایم دیده‌ایم گاهی یک دختر بی عفت شده است به خاطر اینکه در خانه مهر و محبت و نوازشی دریافت نکرده است و به همین دلیل با یک روی خوش فریب خورده است، این از آثار و پیامدهای منفی غضب است.

حضرت آیت الله مظاهری با تأکید بر اینکه غضب ام الرذائل و ام المصائب است، خاطرنشان کرد: ضعف اعصاب یکی از ابزار مهم غضب است، متأسفانه جامعه ما به شدت درگیر ضعف اعصاب است و این موضوع باعث تنش و مشکلات در جامعه می‌شود، متأسفانه ادارات ما نیز سرتاپا غضب شده است و در سطح جامعه نیز این موضوع به چشم می‌خورد و نیازمند این است که افراد تلاش کنند غضب خود را کنترل کنند و بر خود مسلط باشند./1304/210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات